Cool Widgets

Friday, January 7, 2011

merapu - meraban

hye, people... peace be upon you..


pernah dengar "empathy"?
people used to envision me as one. -- empathetic person.
the councellors used to call me that. =_='


tahu "empathy" tu apa?
the capacity to share the sadness or happiness of another sentient being through consciousness rather than physically. Empathy covers over a broad spectrum, ranging from feeling a concern for other people that creates a desire to help them, experiencing emotions that match another person's emotions, knowing what the other person is thinking or feeling, to blurring the line between self and etc.


cerita ringkas dia,
Empathy ni seperti ability of a person to sense others' emotions and situations -- intuition.. and the urge to help those in needs is unable to be controlled.


most experienced people told me, i have that rare quality.. tapi.. susah tahu ada ability seperti ini.. oversensitivity to the feelings of others.. that always leads to over-expressive feelings to others.. -- involuntary control. don't blame me.


i feel rather than think.. and my feelings / intuitions are 90% correct - approximately.
barangsiapa yang pernah kantoi dengan saya, dia tahu betapa precise nya intuisi saya.
barangsiapa yang pernah bersahabat dengan saya, dia tahu betapa masinnya mulut saya.


saya bersyukur ada empathy, tapi tak bermakna saya suka dan bangga dengannya.
malah, saya rasa tersiksa.. why?? sebab saya rasa hopeless.. tidak berdaya menahan rasa.. rasa yang seringkali disalahtafsirkan sebagai "EMO".. ya, "mimi emo" .. and i'm sure those yang kenal dan sedang membaca entry ini akan cakap, "alaa, ni pon tgh emo kot.haha"..


i'm one super-expressive person.. i can't lie.. and i can't stand seeing people lying.. it hurts me - like crazy.


pernah dengar "curiosity kills the cat" ?
well, i used to be the cat.. always.
as i said, i can't stand people lying, people being lied.. and i can't lie to those i love most..
dianugerahkan empathy, intuisi.. i can see those "lies"
faham tak apa yang saya rasa?
rasa being killed.. macam that cat.- whenever the revealed truth is orang yang saya sayang itu sedang ditipu @ menipu..


pernah dengar "i'm sick of you" ?
adanya empathy dan intuisi juga, membuatkan badan dan minda saya automatically menolak orang yang palsu.
palsu - jahat, berpura-pura, sick-minded.
cubalah terima macam mana sekalipun, tak kan berjaya.
hasilnya?? ya, saya sakit.. saya rawan sakit.. terutama bila emosi saya sakit.. dan bila saya tahu that person is sick-minded.. rasa seperti mahu muntah - bukan rasa shj, tapi memang muntah.. tak bohong.
wujud rupanya orang yang boleh buat orang rasa sakit dengan perilakunya. =)


janganlah rasa empathy ni mistik @ tahyul.. this is about neurological basis.. kemampuan anugerah Tuhan.


tahu tak orang "empathy" ni sangat sadis?
oleh kerana unable to control expression, it can leads to anger and distress.. and people tend to make assumptions that empathetic person ni "bekeng" , "degil" , "emotional" etc.
faham tak, involuntary control? tolonglah faham. sobs.


selalu empathetic person ni, suke marah - marah.. inilah orang panggil empathetic anger.. how? empathic anger is felt in a situation where someone else is being hurt by another person or thing. It is possible to see this form of anger as a pro-social emotion.. as i said, i can't stand people being lied @ hurt.. it'll hurt me - severely.. bila terluka, saya marah.. marah sebab kesayangan saya dilukai.


besides, empathetic person juga selalu expressive.. inilah empathetic distress..Empathic distress is feeling the perceived pain of another person, which feeling can be transformed into the empathic anger, feeling of injustice, and guilt. These emotions can be perceived as pro-social, and some say they can be seen as motives for moral behavior.. haih. penat tahu?


"empathy" tak sama dengan sympathy dan pity.
simpati ni rasa concern terhadap orang, dan rasa ingin melihat orang itu happy selalu.
pity ni rasa kasihan terhadap orang yang menghadapi kesusahan.
beza dia apa dengan empathy?? simpati dan pity hanyalah rasa.. tiada tindakan yang diambil.. empathy adalah rasa beserta tindakan @ response terhadap rasa yang timbul itu.


sebab itu empathetic person ni rare.. faham? faham kan.
empathetic person ni juga jenis yang tak kisah dengan permintaan orang.. suka tolong orang.. satu kepuasan bila dapat tolong orang.. empathetic person sangat gembira bila dapat membantu seseorang menyelesaikan masalah.. rasa nikmat yang tak terkata - orgasm.. ya, itulah rasanya.. kepuasan.. kalau boleh, jangan sekat kenikmatan itu.. tak tahu nak cakap macam mana, tapi tulah. kami memang begini. =_='


sedihlah.. sedih mengenang nasib.. bukan tidak bersyukur..
alhamdulillah dikurniakan anugerah ni..
kehebatan yang disertai kesakitan dan kepahitan.
semakin banyak kita tahu tentang sesuatu, semakin banyak fakta yang menyakitkan.. sadis.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


hahahha.. sudah-sudahlah gumiho.. poyo je kau pagi-pagi ni.. nak tacing2 pulak kan.. dahla.. banyak pulak merapu-meraban.. ni efek insomnia lah ni.. ish3..












p/s :: hai awak, terima kasih!!!! XOXO    >,<





No comments:

Post a Comment